Tijdens het rijden
Het is normaal dat windruis optreed bij snelheden boven de 100 km/u. Dakkoepels zijn door fabrikanten ontworpen voor een snelheid van maximum 100 km/u. Tijdens het rijden moeten alle (dak)ramen dicht zijn, behalve een schuifraam. Is er een dakraam boven het hefbed aanwezig, controleer dan steeds vóór het wegrijden of het wel degelijk dicht is. Als het bed omhoog staat is dit niet altijd zichtbaar.
Bij felle zonneschijn
Als de zon hevig schijnt en het dakraam dicht staat, doe dan de verduistering van het dakraam niet helemaal dicht. Door onvoldoende verluchting wordt het een bakoven onder het dakraam. De kunststofuiteinden gaan dan vervormen en doorhangen. Gebruik hiervoor ook niet het vliegenraam. Dit bestaat meestal uit zwart materiaal dat de warmte absorbeert. Het gevolg is dat het vliegenraam door trillingen tijdens het rijden en de luchtdoorstroming gaat doorhangen. Het is daarna moeilijk om het vliegenraam opnieuw in vorm te brengen, dicht te vouwen of naar binnen te rollen.
Hoe te vermijden? Zet bij een klein vierkant dakraam de verduistering en het vliegenraam samen voor de helft dicht. Bij de grotere rechthoekige dakramen zet e het vliegenraam voor één derde en de verduistering voor twee derden samen dicht. Zo is er schaduw, kan de warmte ontsnappen en staat het materiaal niet te strak zodat het ook niet kan gaan doorhangen.